The Determinants of Effectiveness Online Learning Media: A Case Study In Accounting Study Program at Universitas Medan Area

Aditya Amanda Pane, T. Alvi Syahri Mahzura, Rana Fathinah Ananda, Sari Nuzullina Rahmadhani, Atika Rizki

Abstract


This study aims to analyze the effectiveness of online learning in terms of student perceptions, emotional intelligence, and the use of online media during the covid-19 pandemic. This quantitative research approach uses a questionnaire survey technique and descriptive data analysis. The sampling technique is simple random sampling, and the sample obtained research is an active student of Accounting Studies Program at the Universitas Medan Area semesters 2, 4, and 6. The research results show that the perception of students on learning online in the past pandemics Covid-19 through a various selection of media online considered effective and help improve students' emotional intelligence


Keywords


Online Media, intelligence emotional, perceptual, covid-19

Full Text:

PDF

References


Adijaya, N. (2018). Persepsi Mahasiswa Dalam Pembelajaran Online. ejournal.bsi.ac.id, 10(2), September 2018.

Asrarudin, & Dewi, D. U. (2021). Dampak Kecerdasan Emosional dan Modal Intelektual Pada Produktivitas Belajar Online/ Daring Pada Masa Pandemi Covid - 19 Mahasiswa Institut Bisnis dan Informatika Kosgoro 1957. Jurnal Mediastima, 27 (1), 1-17.

Cahyono, A. E. (2018). Identifikasi Faktor Internal yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Mahasiswa IKIP PGRI Jember. Jember: Fakultas Ilmu Pendidikan. 5(1), 20-21.

Efriyenti, D. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Dengan Kepercayaan Diri Sebagai Variabel Pemoderasi Pada Perguruan Tinggi Swasta Di Batam. Jurnal Akuntansi Barelang, 2 (2), 1-9.

Erin & Maharani, A. (2018). Persepsi Mahasiswa Pendidikan Matematika terhadap Perkuliahan Online. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 20-21.

Febriansyah, E. (2020). Pengaruh kecerdasan intelektual, kecerdasan emosional, dan kecerdasan spritual terhadap pemahaman mata kuliah pengantar akuntansi (Studi Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Universitas Muhammadiyah Bengkulu). Bengkulu.

Ferdiana, S. (2020). Persepsi Mahasiswa tentang Penggunaan Media Daring pada Program Studi S1 Ilmu Gizi Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Surabaya selama Masa Pandemi Corona Virus Disease (COVID-19). Indonesian Journal of Science Learning, 1(1), 5–12.

Goleman, Daniel. 1998. Working With Emotional Intelligence (terjemahan). Jakarta: Gramedia

Pustaka Utama.

Harefa, N., Tafonao, G. S., & Hidar, S. (2020). Analisis Minat Belajar Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Multimedia. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 81-86.

Härtel, C, E, J., Zerbe, W. J., & Ashkanasy, N. M. (2010). Emotions in organizational behavior. In Emotions in Organizational Behavior.

Hartino, A, T., & Adha, Muhammad Mona and Ulpa, Eska Prawisudawati and Rifai, Ahmad and Rhosita, Rhosita (2021) Efektivitas Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Literasi Digital. In: Seminar Nasional Pendidikan Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 16 Februari 2021, Bandar Lampung.

Jahja, Yudrik. 2011. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Prenada Media.

Jalaluddin, Rakhmat. (2003). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosda karya.

Kotler, Philip, & Keller, K. L. (2007). Manajemen Pemasaran. Edisi Kedua Belas Jilid 1.Jakarta: Indeks.

Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Journal Indonesian Language Educationand Literature, 3 (1), 53–65.

Kusnayat, A., Sumarni, N., Mansyur, A. S., Zaqiah, Q. Y., & Bandung, U. T. (2020). Pengaruh Teknologi Pembelajaran Kuliah Online Di Era Covid-19 Dan Dampaknya Terhadap Mental Mahasiswa. EduTeach: Jurnal Edukasi Dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 153–165.

Kusumawardhani, F. E. (2021). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring Bagi Mahasiswa Pendidikan Keagamaan Katolik Universitas Sanata Dharma Yogyakarta Di Masa Pandemi Covid-19. Yogyakarta.

Maulana, H. A., & Hamidi, M. (2020). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Daring Pada Mata Kuliah Praktik di Pendidikan Vokasi. Equlibrium: Jurnal Pendidikan, 8(2), 224- 231.

Rahmaniati, R., & Bulkani. (2020). Perbedaan Persepsi Mahasiswa Tentang Perkuliahan Online. journal.umpalangkaraya.ac.id.

Rahmawati, & Muslima Isnanda Putri, E. (2020). Learning From Home dalam Perspektif Persepsi Mahasiswa Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1, 17–24.

Rusdiantho, K. S., & Elon, Y. (2021). Persepsi Mahasiswa terhadap Pembelajaran Online Fase Pandemic Covid-19 . Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2573 - 2585.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Simatupang, N. I., Rejeki, S., Sitohang, I., Patricia, A., Simatupang, I. M.,Pendidikan, P., Universitas, K., & Indonesia, K. (2020). Efektivitas Pelaksanaan Pengajaran Online Pada Masa Pandemi Covid-19 Dengan Metode Survey Sederhana. Jurnal Dinamika Pendidikan, 13(2), 1–7.

Susilawati, N., Ruliani, & Rosemary, R. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Whatsapp Sebagai Media Perkuliahan Daring Selama Pandemi Covid. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 8(1), 1-17.

Waheed, A, M., Shabir, A., Shahid Safdar, M., & Saeed, A, M. (2017). Impact of Emotional Intelligence on Turnover Intentions: The Role of Organizational Commitment and Perceive Organizational Support. Journal of Accounting & Marketing, 6(4).

Zimmerman. (1986). Becoming a self‐ regulated learner. Which are the key subprocesses. Contemporary Educational Psychology,11, 307‐313.




DOI: https://doi.org/10.24198/jaab.v5i1.38102

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Journal of Accounting Auditing and Business

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal of Accounting Auditing and Business (JAAB) Indexed in:


width= width=  width=width= width=

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.