PEMBUATAN MURAL PARTISIPATORIS SEBAGAI ELEMEN ESTETIS DAN KONTEN MEDIA SOSIAL BERSAMA PERSATUAN ORANG TUA DAN ANAK DENGAN DOWN SYNDROME JAWA BARAT

Iqbal Prabawa Wiguna, Adrian Permana Zen, Dea Aulia Widyaevan

Abstrak


Mural, in the form of public art, has the power to raise social issues by transforming public spaces into spaces of dialogue. Meanwhile, participation in contemporary art and design is an approach that actively involves the community in realizing a joint project. This paper discusses a community service project using participatory mural media to raise awareness about inclusive education issues for the future of children with special needs, particularly those with Down syndrome. Together with the community of parents and children with Down syndrome—POTADS PIK West Java—the community service team aims to foster a spirit of inclusivity through the role of parents and the creative expression of POTADS students, who are children with Down syndrome. Parents and community mentors of POTADS are given the opportunity to share their experiences and struggles regarding inclusive education. These stories and narratives are then transformed into visuals representing those experiences as visual symbols. The project process is also documented in the form of a short documentary to capture the creative journey and interactions between the service team and the POTADS community. Utilizing social media platforms, this short documentary aims to reach a wider audience, promote social inclusion, and showcase the creativity of individuals with Down syndrome. This project also highlights the role of art and participatory methods in community engagement, emphasizing the importance of community and contemporary art in supporting inclusive education.

 

Mural, sebagai salah satu bentuk seni publik memiliki kemampuan untuk mengangkat isu sosial dengan mengubah ruang publik menjadi ruang ‘dialog’. Sementara itu partisipatori dalam seni dan desain kontemporer adalah bentuk pendekatan yang melibatkan secara aktif komunitas untuk realisasi projek bersama. Tulisan ini membahas Pengabdian Masyarakat yang menggunakan media mural partisipatoris sebagai peningkatan kesadaran akan isu pendidikan inklusif bagi masa depan anak dengan kebutuhan khusus terutama Down syndrome. Bersama-sama dengan komunitas orang tua dan anak dengan Down syndrome, POTADS PIK Jawa Barat. Tim Pengabdian masyarakat bertujuan untuk menumbuhkan semangat inklusivitas, melalui peran orang tua dan ekspresi kreatif siswa-siswi POTADS yang merupakan anak-anak dengan Down syndrome. Para orang tua sekaligus pembina komunitas POTADS diberikan kesempatan untuk bercerita tentang pengalaman dan perjuangan mereka untuk pendidikan inklusif, dimana nanti cerita dan narasi ini akan diubah menjadi visual yang merepresentasikan pengalaman tersebut menjadi simbol visual. Proses kegiaatan ini juga didokumentasikan dalam bentuk dokumenter singkat, tujuannya untuk menangkap perjalanan kreatif dan interaksi tim pengabdian bersama komunitas POTADS. Dengan memanfaatkan platform media sosial, film dokumenter singkat ini bertujuan untuk menjangkau khalayak yang lebih luas, mempromosikan inklusi sosial dan menunjukkan kreativitas individu dengan Down Syndrome. Proyek ini juga menyoroti bagaimana seni dan metode partisipatif dalam keterlibatan masyarakat, menekankan peran dan fungsi komunitas serta seni rupa kontemporer untuk pendidikan yang inklusif.


Kata Kunci


Mural partisipatori; film dokumenter; down syndrome; POTADS PIK Jawa Barat

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Arnason, H. H., & Mansfield, E. C. (2012). History of Modern Art (7th ed., Vol. 1). London: Pearson.

Bates, B. R., Grijalva, D. A., Jacho, P. A., Barriga-Abril, C. X., & Grijalva, M. J. (2022). Participatory mural painting and identifying resources in Asset Based Community Development research: a case in rural Ecuador. Qualitative Research Reports in Communication, 23(1), 56–66. Routledge.

Bird, G., & Buckley, S. (2001). Number Skills for Children with Down Syndrome (5-11 years) . Down Syndrome Education International.

Bradbury, J. D., & Guadagno, R. E. (2020). Documentary narrative visualization: Features and modes of documentary film in narrative visualization. Information Visualization, 19(4), 339–352. SAGE Publications Ltd.

Claire Bishop. (2012). Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship (1st ed.). New York, London: Verso.

Cornog, P., & Prima, R. (2021). Wonder Walls : How To Transform Your Space with Colorful Geometrics, Graphic Lettering, and Other Fabulous Paint Techniques. (L. Bevilacqua & M. Lumsden, Eds.) (1st ed.). Massachusetts: Storey Publishing.

Ho, K. (2010). Mural painting as inclusive art learning experience. Teaching Artist Journal, 8(2), 67–76.

Raijmakers, B., Gaver, W. W., & Bishay, J. (2006). Design Documentaries: Inspiring Design Research Through Documentary Film.

Wiguna, I. P., Zen, A. P., & Rachmawanti, R. (2024). PEMBUATAN FILM DOKUMENTER SEBAGAI MEDIA SOSIALISASI AKTIVITAS YAYASAN PUSAT INFORMASI DAN KEGIATAN PERSATUAN ORANG TUA DAN ANAK DENGAN DOWN SYNDROME JAWA BARAT. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 104. Universitas Padjadjaran.




DOI: https://doi.org/10.24198/kumawula.v8i1.56307

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.




Kumawula: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Terindeks Di:

 Google Scholar   Indonesia One SearchWorldCat Crossref  Bielefeld Academic Search Engine (BASE)