Diplomasi Publik Baru dalam Penyajian Informasi dan Gambaran Budaya Jepang oleh Saluran Youtube ‘only in Japan’
Abstrak
The emergence of new media raises new forms of diplomacy, which one of them is the new public diplomacy. The emergence of new public diplomacy allows the public to be directly involved in the process of diplomacy. The practice of the new public diplomacy can be seen on Youtube, specifically on the ‘Only in Japan’ channel. This research is aimed to analyze the potrayal of Japanese culture on the Youtube channel "Only in Japan" with new public diplomacy theory. The problem formulated in this research is "What are the characteristics of the new public diplomacy on Youtube channel" Only in Japan? ". This research seeks to describe some of the characteristics of new public diplomacy from various international relations students that can be found on the Youtube channel 'Only in Japan'. In an effort to examine and understand this problem, researchers use qualitative methods by collecting data through interviews, literature studies, and online searches. This research shows that there are eight characteristics of the new public diplomacy on Youtube channel 'Only in Japan'. Not only does it contribute to Japan's branding to the global community, 'Only in Japan' Youtube channel also builds an interactive relationship with the global community.
Kemunculan media baru memunculkan bentuk-bentuk baru dari diplomasi, salahsatunya adalah diplomasi publik baru. Kemunculan diplomasi publik baru memungkinkan masyarakat untuk terlibat langsung dalam proses diplomasi. Salah satu praktik diplomasi publik baru dapat dilihat pada Youtube, secara khusus saluran Only in Japan. Riset ini ditujukan untuk melihat penyajian budaya Jepang dalam saluran Youtube ‘Only in Japan’ dengan teori diplomasi publik baru. Masalah yang dirumuskan dalam riset ini adalah “Karakteristik apa yang meMerupakan diplomasi publik baru dalam saluran Youtube ‘Only in Japan’?”. Riset ini berusaha untuk mendeskripsikan beberapa karakteristik diplomasi publik baru dari para penstudi hubungan internasional yang dapat terdapat dalam saluran Youtube ‘Only in Japan’. Dalam upaya mengkaji dan memahami masalah ini, periset menggunakan metode kualitatif dengan pengumpulan data melalui wawancara, studi pustaka, dan penelusuran daring. Riset ini menunjukan bahwa terdapat delapan karakteristik diplomasi publik baru dalam saluran Youtube ‘Only in Japan’. Tidak hanya berkontribusi dalam branding Jepang terhadap masyarakat global, saluran ‘Only in Japan’ juga membangun hubungan interaktif dengan masyarakat global.
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Barston, R. P. (2013). Modern Diplomacy. New York: Routledge. Bloom, K., & Johnston, K. M. (2010). Digging into YouTube Videos: Using Media Literacy and Participatory Culture to Promote Cross-Cultural Understanding. Journal of Media Literacy Education 2:2, 113-123. Daub, J. (2013, Februari 24). Only in Japan. Dipetik 25 September 2018 dari Youtube: https://www.youtube.com/user/O NLYinJAPANWAORYU/about Daub, J. (2013, Februari 28). The Naked Man Festival ★ ONLY in JAPAN #01 岡山「裸 祭り . Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= TTNY300fv6E&index=10&list=PLtuAVu Reqr8Png8PAPFTtZ2Q_02dBDL4L. Daub, J. (2013, April 15). Sick Masks in Japan Explained ★ ONLY in JAPAN #04. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan:https://www.youtube.com/watch?v= dG3lbVGrkPk&index=12&list=PLtuAVuR eqr8Png8PAPFTtZ2Q_02dBDL4L. Daub, J. (2013, Juli 23). The Anime Nightlife Experience in Roppongi ★ ONLY in JAPAN #12. Dipetik 24 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v=
odMyAvAdUw&list=PLtuAVuReqr8ML H2vRuOAwGJBr-Ifp0F7C&index=6. Daub, J. (2013, Agustus 27). Gachapon: Capsule Toy Adventure in Akihabara ★
ONLY in JAPAN. Dipetik 24 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= jt2g7Fpu_58&list=PLtuAVuReqr8MLH2v RuOAwGJBr-Ifp0F7C Daub, J. (2013, Oktober 9). The Manga Cafe Experience ★ ONLY in JAPAN. Dipetik 24 Januari 2019 dari Youtube: Only in Jaoan: https://www.youtube.com/watch?v= z1CqqvAlKVs&list=PLtuAVuReqr8MLH2 vRuOAwGJBr-Ifp0F7C&index=3. Daub, J. (2015, Januari 26). Japanese Public Bathing Exposed: The Naked Truth 日本の 銭湯と熊鍋
★ ONLY in JAPAN #25. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= 2rpKDnNLtxU&index=6&list=PLtuAVuR eqr8Png8PAPFTtZ2Q_02dBDL4L. Daub, J. (2015, Mei 22). Geisha vs Oiran: What's the Difference? ★ ONLY in JAPAN #30 花魁と芸者の違い . Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= iofmAL2CuzY&list=PLtuAVuReqr8Png8P APFTtZ2Q_02dBDL4L&index=4. Daub, J. (2017, Februari 5). World's Best School Lunch ★ ONLY in JAPAN. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= Djj0segWsgQ&index=7&list=PLtuAVuRe qr8PTBXNmzn3AOBbKrvZpJHJh. Daub, J. (2017, Agustus 10). Stinky Sushi Eating Challenge: One Year in a Bucket ★
ONLY in JAPAN. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= EI5Jv5PCctA&index=2&list=PLtuAVuRe qr8P9ZItUWq89fABdYlOLrtpv. Daub, J. (2017, Agustus 28). Ramen Battle in Asahikawa ★ ONLY in JAPAN. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= xeQRKnszU7U&list=PLtuAVuReqr8P9ZIt UWq89fABdYlOLrtpv&index=4. Daub, J. (2018, April 1). Why Japanese Live So Long ★ ONLY in JAPAN. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v=OzNcoENNsxQ&index=1&list=PLtuAVu Reqr8Png8PAPFTtZ2Q_02dBDL4L. Daub, J. (2018, Juni 21). Osaka vs Hiroshima Okonomiyaki | Which one is better? ★
ONLY in JAPAN. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= CjpSKxlNAds&index=7&list=PLtuAVuRe qr8P9ZItUWq89fABdYlOLrtpv. Daub, J. (2019, Februari 4). New public diplomacy on Youtube Channel 'Only in Japan'. (P. M. Racharjo, Interviewer) Daub, J. (2019, Mei 17). Japanese Sandwiches, better than Sushi or Ramen? ★ ONLY in JAPAN. Dipetik 23 Januari 2019 dari Youtube: Only in Japan: https://www.youtube.com/watch?v= 2LF_WLiyM54&index=2&list=PLtuAVuR eqr8PTBXNmzn3AOBbKrvZpJHJh. Gurgu, E., & Cociuban, A. (2016). New public diplomacy and its Effects on International Level. Journal of Economic Development, Environment, and People Volume 5, Issue 3, 46-56. Hartig, F. (2014). New public diplomacy Meets Old Public - The Case of China and Its Confucius Institutes. New Global Studies 8(3), 331-352. Hocking, B. (2005). Rethinking the ‘New’ Public Diplomacy. The New public diplomacy, 28-46. Melissen, J. (2005). The New public diplomacy: Between Theory and Practice. The New public diplomacy, 3-27. Mueller, B. (2014). Participatory culture on YouTube: a case study of the multichannel network Machinima. UK: Media@ LSE, London School of Economics and Political Science“LSE. UNESCO. (2009). The role of Media in Intercultural Dialogue. Dipetik 1 November 2018 dari UNESCO: http://www.unesco.org/new/en/ unesco/events/prizes-andcelebrations/celebrations/internationaldays/world-press-freedom-day/previouscelebrations/worldpressfreedomday200900/ themes/the-role-of-media-in-interculturaldialogue/.
DOI: https://doi.org/10.24198/padjir.v1i1.21589
Padjadjaran Journal of International Relations Terindeks Di: