Community Readiness in Implementing E-Government in Online Services at the Pratama Tax Service Office in Palopo City
Abstrak
Electronic-based government, or e-Government, has gained popularity along with the development and advancement of information and communication technology The public's growing demands are in line with technical advancements intended to make life easier and better for people. Yet the community's preparedness for its execution hasn't been the best. The Pratama Tax Service Office in Palopo makes this clear. Researchers employed primary and secondary data sources to collect data. Interviews were used to gather primary data, and material previously processed by other academics provided secondary data. The primary goal of this study was to gather data on the implementation of e-government, which aims to change the way services are provided to the public. E-Government is a system of government administration that makes use of information and communication technology, especially when it comes to public services. As a result, several factors, including technological, economic, globalized, national, and local ones, affect how e-government develops.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Ananda, S. G. (2022). Penerapan E-Government Dalam Peningkatan Pelayanan Publik Melalui Aplikasi E-Skm Di Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Kampar Provinsi Riau.
Anjelita, R., & Rahmi, N. (2022). Analisis Implementasi Kebijakan Insentif Pajak Penghasilan Pasal 21 Ditanggung Pemerintah Dalam Rangka Pemulihan Ekonomi Pada KPP Pratama Jakarta Koja Tahun 2021. 2(6), 640–651.
Bagyawan, D. C., & Prasetiyani, E. (2022). Pengaruh Strategi Kebijakan Dan Pemberlakuan Insentif Pajak Terhadap Optimalisasi Penerimaan Pajak Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Kantor Pelayanan Pajak (KPP) Pratama Tigaraksa Tahun 2020. Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 2(3), 235–242.
Diana Putri, A., & Roisul Basyar, M. (2023). Implementasi Klampid New Generation dalam Peningkatan Pelayanan Publik di Kelurahan Klampis Ngasem Kota Surabaya. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(2), 694–701.
Engkus, Ainyna Rachmadianty Azan, Alliadzar Hanif, & Anisa Tiara Fitr. (2021). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Jurnal Dialektika: Jurnal Ilmu Sosial, 19(1), 39–46.
Febrianti, M. M., & Priyadi, M. P. (2022). Implementasi Good Governance Dan Kinerja Pegawai Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Publik Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Dan Riset Akuntansi, 11(8), 1–16.
Fhany Indria Kusuma, Sukristyanto, A., & Hariyoko, Y. (2020). Implementasi Program E-Filing Dalam Upaya Meningkatkan Kepatuhan Wajib Pajak Orang Pribadi (Studi Kantor Pelayanan Pajak Pratama Surabaya Gubeng). 3(July), 1–23.
Firdaus, R. A. (2021). Pelayanan Perpajakan Di Masa Pandemi Covid-19: Apa Yang Berubah Dan Bagaimana Respons Pegawai Garis Depan ? Jurnal Pajak Indonesia, 5(2), 224–240.
Galih Ardiyanto, R., & Rulandari, N. (2022). Implementasi Kebijakan Insentif Pajak Penghasilan Final Usaha Mikro Kecil Menengah Ditanggung Pemerintah Pada Kantor Pelayanan Pajak Pratama Bekasi Utara Tahun 2020. Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 2(1), 65–74.
Hawa, P., & Salomo, R. V. (2020). Kesiapan Digitalisasi Layanan Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik Pada Badan Pengkajian dan Penerapan Teknologi (BPPT). Restorica: Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara Dan Ilmu Komunikasi, 6(1), 8–19.
Heriyanto, H. (2022). Urgensi Penerapan E – Government Dalam Pelayanan Publik. Musamus Journal of Public Administration, 4(2), 67–75.
Hidayah, M. A., Argenti, G., & Aditya, I. (2023). Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial Inovasi Pelayanan Publik Melalui Sistem Tenaga Kerja Berbasis Jaringan Di Dinas Tenaga Kerja Kota Tasikmalaya 1. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 10(1), 70–75.
Ibrahim, S., Saka, O., Akbar, R., & ... (2021). Implementasi Kebijakan Peraturan Pemerintah Nomor 23 Tahun 2018 Tentang Pajak Penghasilan atas Penghasilan dari Usaha yang Diterima atau Diperoleh Wajib …. … Ilmu Administrasi Dan …, 4(September).
Idly, D. Z. (2019). Analisis Penerapan Sisteme-Filingatas Penyampaian Surat Pemberitahuan (Spt) Tahunanpadakantor Pelayanan Pajak Pratama (Kpp) Malang Selatan. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 8(2), 1–40.
Jalma, H., Putera, R. E., & Kusdarini, K. (2019). E-Government dengan Pemanfaatan Web OpenSID dalam Pelayanan Publik di Nagari Tanjung Haro Sikabu-kabu Padang Panjang. Publik (Jurnal Ilmu Administrasi), 8(1), 24.
Latif, N. A. (2023). Efektivitas Program E-Filling Bagi Wajib Pajak Orang Pribadi Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Makassar Barat.
Muliawaty, L., & Hendryawan, S. (2020). Peranan e-government dalam pelayanan publik (studi kasus: Mal pelayanan publik Kabupaten Sumedang). Kebijakan: Jurnal Ilmu …, 11(2), 101–112.
Puja Lestari Sitopu, E. , O. (2021). Analisis Penerapan Sistem E -Governmentpada Realisasi Pajak Penghasilan Di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Di Kota Tanjungpinang. Soj , 2 NO 2, 1–13.
Rahayu, S., Haryanto, & Alzaytun, N. I. (2022). Standar Pelayanan Publik Kecamatan Pasar Kemis Kabupaten Tangerang. ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 1–7.
Robial, F. E. D., Tarandung, C., & ... (2023). Efektivitas Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance Pada Pelayanan Publik Di Era Digital (Studi Di Kantor Camat Ternate Utara Kota Ternate). Jurnal …, 5, 4293–4302.
Simatupang, K. A. (2022). Implementasi Program E-Filing dalam Upaya Peningkatan Kualitas E-Government Kantor Pelayanan Pajak Pratama Batam Selatan. SCIENTIA JOURNAL: Jurnal …, 1.
Tumewu, R., Rares, J. J., & Ruru, J. (2022). Sistem Informasi Manajemen Dalam Pelayan Publik. Jurnal Administrasi Publik JAP No, 118(118), 72–79.
Ulfa. (2018). Implementasi Electronic Government Di Dinas Penanaman Modal Dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kota Palopo. Jurnal I La Galigo Public Administration Journal, 1(1), 32–39.
Wirawan, V. (2020). Penerapan E-Government dalam Menyongsong Era Revolusi Industri 4.0 Kontemporer di Indonesia. Jurnal Penegakan Hukum Dan Keadilan, 1(1), 1–16.
Yanto, M. (2018). Kualitas Pelayanan Publik Di Kantor Kecamatan Karanggeneng Kabupaten Lamongan. Jurnal Manajemen, 3(2), 712.
Sawir M, R. S. (2023). Implementation Of Public Services In The Digital Era As A Public Information Media Regional Government Of Jayapura Regency, Papua Province. Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 06(02), 150.
Undang G, H. H. (2023). Policy Reformulation Action-Cycle Framework (PRACYF): A Case Study Decentralization and Regional Autonomy Policy in North Sumatra Province. Jurnal Manajemen Pelayanan Publik, 06(02), 129.
DOI: https://doi.org/10.24198/jmpp.v8i3.54987
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Jurnal Manajemen Pelayanan Publik Indexed By:



This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.