ASOKA V MAKASSAR WASTE BANK'S STRATEGY ON WASTE MANAGEMENT IN MAKASSAR CITY
Abstract
This research aims to determine the strategy of Waste Bank Unit Asoka V Makassar to manage waste in Makassar City. The research used a qualitative study through observation, interviews, and documentation. The informants and primary data sources of this study are representatives of the Waste Bank Asoka V Makassar managers and the community selected based on purposive sampling techniques. In contrast, secondary data are obtained from documentation studies and various previous studies relevant to the topic of this study—the data is analyzed with three stages of descriptive analysis; data reduction, data presentation, and conclusions. The results of this study indicate that Waste Bank Asoka V Makassar's waste management is running well and innovatively. Some strategies carried out by Waste Bank Asoka V Makassar in waste management are: conducting massive socialization and collaborating with PT. Pegadaian, introducing waste management innovations and optimizing services. Practically, the results of this study indicate that effective waste management can be achieved through various strategies that involve the community and innovation, as well as the importance of collaboration between the government, fund providers, and the local community.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi Bank Sampah Unit (BSU) Asoka V Makassar dalam pengelolaan sampah di Kota Makassar. Studi ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunkan metode pengumpulan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun yang menjadi informan sekaligus sumber data primer penelitian ini adalah keterwakilan dari pengelola BSU Asoka V Makassar dan masyarakat yang dipilih berdasarkan teknik porposive sampling, sedangkan data sekunder diperoleh dari studi dokumentasi dan pelbagai penelitian terdahulu yang relevan dengan topik penelitian ini. Data tersebut selanjutnya dianalisis dengan tiga tahapan analisis deskriptif; reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penegelolan sampah oleh Bank Sampah Asoka V makassar berjalan dengan baik dan inovatif. Adapun beberapa strategi yang dilakukan Bank Sampah Asoka V Makassar dalam pengelolaan sampah yaitu: melakukan sosialisasi secara massive, bekerjasama dengan PT. Pegadaian, mengenalkan inovasi pengelolaan sampah dan mengoptimalkan pelayanan. Secara praktis, hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pengelolaan sampah yang efektif dapat dicapai melalui berbagai strategi yang melibatkan masyarakat dan inovasi, serta pentingnya kolaborasi antara pihak pemerintah, penyalur dana dan masyarakat setempat.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asteria, Donna. 2016. “Bank Sampah Sebagai Alternatif Strategi Pengelolaan Sampah Berbasis Masyarakat Di Tasikmalaya.” Jurnal Manusia Dan Lingkungan 23(1):129–35.
Buhler, Charlotte Malachowski, and David Welty Lefever. 1948. A Rorschach Study on the Psychological Characteristics of Alcoholics. Hillhouse Press.
Creswell, John W., and Cheryl N. Poth. 2016. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. Sage publications.
Frida, Catharina Vista Okta. 2020. Manajemen Strategi. Garudhawaca.
Kehutanan, Kementerian Lingkungan Hidup dan, Limbah dan B3 Direktorat Jenderal Pengelolaan Sampah, and Direktorat Penanganan Sampah. 2023. “Capaian Kinerja Pengelolaan Sampah.” Kementerian Lingkungan Hidup Dan Kehutanan Direktorat Jenderal Pengelolaan Sampah, Limbah Dan B3 Direktorat Penanganan Sampah. Retrieved (https://sipsn.menlhk.go.id/sipsn/).
Kotler, Philip. 2009. Marketing Management. Pearson Education India.
Lamanauskas, Vincentas. 2023. “The Importance of Environmental Education at an Early Age.” Journal of Baltic Science Education 22(4):564–67.
Mahendra, Tommy, Ryvaldo Syaputra, Uci Wulandari, Septi Purnama Sari, Sri Lestari, Sari Prantia, and Rih Laksmi Utpalasari. 2023. “Implementasi Kebijakan Pengelolaan Sampah Melalui Program Bank Sampah Di Kelurahan Sukarami Implementation of Waste Management Policy Through the Waste Bank Program in Sukarami Distric.” Pengabdian Kepada Masyarakat) 1(6):1852–61.
Miles, Matthew B., and A. Michael Huberman. 1994. Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
Moenir, Ari Soenanda. 2008. “Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia.”
Nining Widiyanti, Fathonah Eka Susanti. 2024. “Pembentukan Bank Sampah Larahan Migunani Sebagai Solusi Pengelolaan Sampah di Dusun Sidorejo,Kelurahan Ngestiharjo, Kecamatan Kasihan, Kabupaten Bantul DIY.” 3(11):2199–2208.
Otivriyanti, Geby, Regina Dea Tilottama, Sophia Shanti Meilani, Ayudia Mutiara Fani, and Wahyu Purwanta. 2023. “Kajian Strategi Pengurangan Sampah Dan Potensi Penerapan Ekonomi Sirkuler Pada Pengelolaan Sampah Di Kabupaten Toba Sumatera Utara.” Jurnal Teknologi Lingkungan 24(2):220–27. doi: 10.55981/jtl.2023.653.
Sugiyono. 2015. “Sugiyono, Metode Penelitian Dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D , (Bandung: Alfabeta, 2015), 407 1.” Metode Penelitian Dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, Dan R&D (2015).
Usis, Teguh. 2021. Sampah, Amanah, Rupiah. Deputi Bidang Koordinasi Pengelolaan Lingkungan dan Kehutanan, Kementerian~….
Wasistiono, Sadu. 2001. Kapita Selekta Manajemen Pemerintahan Daerah. Alqaprint Jatinangor.
Yuill, Chris, and Alastair Gibson. 2010. Sociology for Social Work: An Introduction. Sage Publications.
DOI: https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v26i2.57423
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sosiohumaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sosiohumaniora Indexed By:
Creation is distributed below Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Published By:
Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Padjadjaran
Dean's Building 2nd Floor, Jalan Ir. Soekarno Km. 21 Jatinangor, Sumedang 45363
Email: jurnal.sosiohumaniorafisip@gmail.com